Algemene voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden van BOVAG Aanhangwagenbedrijven zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en de ANWB in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg en treden in werking per 1 juli 2016.
Begripsomschrijvingen
- Het gehuurde: de aanhangwagen en/of andere zaak, inclusief accessoires die worden gehuurd;
- Aanhangwagen: een aanhangwagen volgens de Wegenverkeerswet, geen caravan, met maximaal gewicht van 3500 kg. Een caravan is bedoeld voor verblijf, een aanhangwagen voor vervoer van zaken of paarden;
- Huurder: de natuurlijke of rechtspersoon die de huurovereenkomst sluit als huurder;
- Verhuurder: de natuurlijke of rechtspersoon, lid van BOVAG Aanhangwagenbedrijven, die verhuurt;
- Consument: een huurder (natuurlijk persoon) die huurt buiten zijn beroeps- of bedrijfsactiviteiten;
- Schade van de verhuurder: vermogensschade als gevolg van beschadiging (inclusief abnormale slijtage), vermissing of schade veroorzaakt met/door het gehuurde. Dit omvat vervangingskosten, gemiste huur en aansprakelijkheidsschade;
- Bovenhoofdse schade: schade veroorzaakt door aanrijding op een hoogte van meer dan 1,90 meter boven de grond met (delen van) het gehuurde;
- Bestuurder: de persoon die het voertuig bestuurt dat het gehuurde trekt;
- Schriftelijk: in geschrift of elektronisch;
- WAM: Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen.
Volledige voorwaarden
De volledige tekst van de artikelen 1 t/m 21 (inclusief bijzondere regelingen, aansprakelijkheid, verplichtingen, betalingsregels, klachtenprocedures, verwerking persoonsgegevens en toepasselijk recht) is zorgvuldig opgesteld en wordt integraal weergegeven op deze pagina of op aanvraag toegezonden.
Aanvullende voorwaarden Ko van den Berg
- Voor het huren van een aanhanger wordt een borg van €100,- gevraagd. De borg wordt contant retour gegeven bij correcte inlevering.
- Voor elke annulering wordt €20,- incl. btw in rekening gebracht, ongeacht type of periode.
- Bij annulering binnen 24 uur voor aanvang wordt de volledige huursom in rekening gebracht.
- Bij verkeersboetes op de gehuurde aanhanger wordt €15,- administratiekosten extra in rekening gebracht.
Artikel 1 – Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden gelden voor huurovereenkomsten van voertuigen tussen verhuurder en huurder.
Artikel 2 – Het aanbod
- Huurder mag kiezen of verhuurder een aanbod schriftelijk of mondeling doet.
- Een aanbod mag herroepen worden als het afhankelijk is van de beschikbaarheid van een voertuig. Anders kan het aanbod 14 dagen lang niet herroepen worden.
- Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van:
- het gehuurde;
- de huurtermijn;
- de huursom;
- de wijze van betalen;
- de mogelijk bijkomende kosten, zoals schoonmaakkosten (zie art. 10 lid 2);
- de hoogte van het eigen risico, en of dit afgekocht kan worden;
- de eventuele waarborgsom of andere zekerheid (contant of anderszins).
- In het aanbod staan de openingstijden van het bedrijf en het telefoonnummer waarop het bereikbaar is.
- Bij het aanbod worden deze algemene voorwaarden meegeleverd. Lukt dit niet meteen, dan worden ze bij het sluiten van de overeenkomst meegegeven. Bij telefonische afspraken volgen ze later.
- Gelijktijdig met het aanbod krijgt huurder informatie over:
- de benodigde trekkracht van het trekkende voertuig,
- het toegestane laadgewicht van het gehuurde,
- het benodigde rijbewijs.
Artikel 3 – De overeenkomst
- De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod. Mondelinge overeenkomsten worden door verhuurder schriftelijk bevestigd, maar zijn bindend ook zonder bevestiging.
- De overeenkomst geldt voor de afgesproken periode en tarief. Deze staan op de huurovereenkomst of zijn anders overeengekomen. De huurovereenkomst vermeldt de begin- en einddatum/-tijd.
- Indien afgesproken wordt dat er voor meer dan € 15.000,- aan waardevolle goederen wordt vervoerd, wordt dit vastgelegd in de overeenkomst. Er wordt ook verwezen naar art. 13 lid 2 over aansprakelijkheid.
Artikel 4 – Ontbinding (bedenktijd)
Huurders hebben 14 dagen bedenktijd na het tot stand komen van de overeenkomst. Dit geldt niet als:
- de overeenkomst in direct contact (zoals aan de balie) is gesloten,
- de huur met instemming van de consument al tijdens de bedenktijd is uitgevoerd én is ingestemd met het vervallen van het ontbindingsrecht.
- bij gedeeltelijke uitvoering tijdens de bedenktijd geldt dat de consument naar rato betaalt bij ontbinding.
Artikel 5 – De prijs en de prijswijzigingen
- De huursom en eventuele bijkomende kosten worden vooraf overeengekomen, evenals de mogelijkheid tot prijswijziging. Deze worden duidelijk vermeld op de huurovereenkomst.
- Prijswijzigingen binnen drie maanden na de overeenkomst hebben geen effect op de afgesproken prijs.
- Als de prijs stijgt na drie maanden maar vóór aanvang van de huurperiode, mag de consument de overeenkomst ontbinden.
- Prijswijzigingen vanwege wettelijke bepalingen (zoals btw) vallen hierbuiten.
- Tijdens de huurperiode betaalt de huurder voor het gebruik van het gehuurde.
- Alleen afgesproken kosten worden in rekening gebracht. Bij reden tot schadevergoeding moet de huurder wel betalen.
Artikel 6 – De huurperiode en de overschrijding van de huurperiode
- Huurder moet het gehuurde op de afgesproken dag en tijd terugbrengen. Het adres staat op de huurovereenkomst, of een ander afgesproken adres. Terugbrengen moet tijdens openingstijden.
- Terugbrengen buiten openingstijden of op een ander adres mag alleen met toestemming van de verhuurder.
- Afspraken over eerder terugbrengen zijn vrijblijvend.
- Bij te laat terugbrengen mag verhuurder het gehuurde direct terugnemen. Verplichtingen van huurder blijven bestaan tot het is ingeleverd.
- Bij te laat inleveren mag de verhuurder 20% van de daghuur per uur rekenen. Na 5 uur mag tot 1½ keer de daghuur per dag gerekend worden. Schadevergoeding kan daarbovenop komen. Bij blijvende onmogelijkheid tot retourneren geldt geen hogere huurprijs. Geen verhoging bij aantoonbare overmacht.
Artikel 7 – Annulering
Bij annulering door huurder mag verhuurder de volgende kosten rekenen:
- Tot 30 dagen vóór de verhuurdag: aanbetaling, max. 10% van de huursom;
- Vanaf 30 t/m 7 dagen vóór de verhuurdag: 30% van de huursom;
- Vanaf 7 t/m 3 dagen vóór de verhuurdag: 50% van de huursom;
- Vanaf 3 t/m 1 dag vóór de verhuurdag: 90% van de huursom;
- Minder dan 1 dag vóór verhuur: 100% van de huursom.
Artikel 8 – Betaling
- Bij aanvang van de huur mag verhuurder om een waarborgsom vragen.
- De waarborgsom wordt in principe binnen 1 werkdag terugbetaald, minus openstaande kosten.
- Schade van de verhuurder wordt met de waarborgsom verrekend. Terugbetaling gebeurt binnen 2 maanden, of 6 maanden bij schade aan derden.
- Bij volledige schadevergoeding door een derde, wordt de waarborgsom binnen 14 dagen na verhaal terugbetaald. Verhuurder houdt huurder op de hoogte.
- Als de huur binnen 3 maanden na sluiten van de overeenkomst begint, mag 50% vooruitbetaling gevraagd worden.
- De huursom dient, tenzij anders overeengekomen, direct na afloop van de huur betaald te worden. Andere kosten binnen 10 dagen na factuurdatum.
- Bij te late betaling stuurt verhuurder eerst kosteloos een betalingsherinnering. Daarna heeft huurder 14 dagen om alsnog te betalen. Bij uitblijven van betaling mag wettelijke rente gerekend worden.
- Gerechtelijke en buitengerechtelijke incassokosten kunnen in rekening worden gebracht, binnen wettelijke grenzen (ten voordele van huurder).
Artikel 9 – Verplichtingen huurder
- Huurder moet zorgvuldig omgaan met het gehuurde en het correct gebruiken. Gebruik op circuits of ongeschikt terrein is verboden.
- Het gehuurde moet in originele staat worden ingeleverd. Wijzigingen moeten worden teruggedraaid; er is geen recht op vergoeding voor eigen verbeteringen.
- Bagage moet goed worden vastgemaakt en afgedekt.
- Huurder mag niemand laten rijden die niet bekwaam of bevoegd is. Alleen bestuurders op het huurcontract mogen het gehuurde gebruiken.
- Doorverhuur is niet toegestaan.
- Gebruik buiten Nederland is alleen toegestaan in landen op de groene kaart, tenzij schriftelijk anders afgesproken.
- Bij defecten geldt artikel 10 lid 3. Gebruik mag niet worden voortgezet als dit gevaar oplevert of schade verergert.
- Huurder moet medegebruikers wijzen op de regels en toezien op naleving.
- Huurder moet zorgvuldig omgaan met sloten, sleutels en documenten zoals kenteken- en grenspapieren.
- Het trekkend voertuig moet WA-verzekerd zijn.
Artikel 10 – Instructies voor de huurder
- Huurder moet de bandenspanning op peil (laten) houden. Indien gevraagd, levert huurder het gehuurde in voor normaal onderhoud, mits dit redelijk uitvoerbaar is. Bij huur korter dan een maand wordt dit niet gevraagd.
- Huurder moet het gehuurde schoon terugbrengen. Bij het niet schoon inleveren, worden reële schoonmaakkosten gerekend.
- Bij schade, vermissing of defect moet huurder:
- de verhuurder informeren;
- instructies van verhuurder opvolgen;
- alle relevante informatie en documenten verstrekken aan verhuurder of diens verzekeraar;
- het gehuurde goed beveiligen tegen verdere schade of vermissing;
- meewerken bij schadeclaims, zowel voor of tegen verhuurder.
- Bij ongevallen, schade of vermissing moet huurder ook:
- de politie ter plaatse informeren;
- een volledig ingevuld en ondertekend schadeformulier aan verhuurder overleggen;
- geen schuld erkennen.
- Huurder moet verhuurder zo snel mogelijk informeren over:
- schade (mogelijk of daadwerkelijk) met of door het gehuurde;
- defecten of vermissing van het gehuurde of onderdelen;
- verlies van controle of macht over het gehuurde;
- beslaglegging of andere belangrijke omstandigheden.
- Wanneer autoriteiten vragen wie het gehuurde bestuurde, moet huurder deze vragen snel beantwoorden.
Artikel 11 – Verplichtingen verhuurder
- Bij afgifte voldoet het gehuurde aan de afgesproken accessoires en specificaties, heeft het verplichte uitrusting, goede banden en bandenspanning, is schoon en technisch goed onderhouden.
- Verhuurder stelt voorafgaand aan de huur samen met huurder een schaderapport op.
- Verhuurder geeft huurder de noodzakelijke documenten mee.
- Er is een Nederlandstalige instructie aanwezig en een overzicht van telefoonnummers voor contact binnen en buiten openingstijden.
- Op het gehuurde staat aangegeven welke bandenspanning aangehouden moet worden.
- Bij inlevering inspecteert verhuurder direct op schade, ongeacht de locatie.
- Bij schade in het buitenland zijn de repatriëringskosten voor verhuurder, tenzij artikel 12 lid 2 van toepassing is of gebruik in het buitenland schriftelijk is uitgesloten.
Artikel 12 – Aansprakelijkheid van de huurder voor schade
- Huurder is per schadegeval aansprakelijk tot het overeengekomen eigen risico:
- Tot €1500 bij bovenhoofdse schade aan gehuurde ≤ 3500 kg;
- Tot €2000 bij bovenhoofdse schade aan paardentrailers;
- Tot €1000 bij overige schadegevallen.
- Bij schade door handelen in strijd met artikel 9 is huurder in principe volledig aansprakelijk, tenzij:
- de huurder aantoont dat hem geen verwijt treft,
- het niet redelijk is om alles te vergoeden,
- lid 3 van toepassing is.
- Lid 2 geldt niet als de schade onder de WAM-verzekering valt en daarmee al vergoed wordt.
- Laat huurder het gehuurde gebruiken door anderen (zoals de bestuurder van het trekkende voertuig), dan blijft huurder aansprakelijk – ook als hij geen toestemming gaf.
Artikel 13 – Gebreken aan het gehuurde en aansprakelijkheid van de verhuurder
- Als huurder gebreken meldt, moet verhuurder die verhelpen, tenzij:
- het gebrek niet te verhelpen is,
- dat redelijkerwijs niet van verhuurder verlangd kan worden vanwege kosten,
- huurder aansprakelijk is voor het gebrek of gevolg ervan.
- Verhuurder is niet aansprakelijk voor schade aan vervoerde zaken boven €15.000,-, tenzij anders overeengekomen. Ook niet voor letselschade die elders verzekerd of vergoed is.
- Uitzondering: verhuurder is wel aansprakelijk bij gebreken waarvan hij wist of had moeten weten, of als schade door opzet/grove schuld is veroorzaakt.
Artikel 14 – Overheidsmaatregelen en informatie aan autoriteiten
- Huurder moet financiële gevolgen dragen van sancties of maatregelen opgelegd door de overheid tijdens de huur, tenzij die te wijten zijn aan gebreken of risico’s van de verhuurder.
- Als verhuurder zo’n sanctie krijgt opgelegd, moet huurder op verzoek de schade en administratiekosten vergoeden (minimaal €25 incl. btw). Bij informatieverzoeken van politie of andere instanties kan €10 incl. btw in rekening worden gebracht.
- Huurder kan een kopie opvragen van het officiële sanctiedocument.
Artikel 15 – Beslag op het voertuig
- Alle huurverplichtingen blijven van kracht tijdens beslaglegging, tenzij het beslag voortkomt uit risico’s van de verhuurder.
- Huurder betaalt alle kosten die voortkomen uit de beslaglegging.
Artikel 16 – Ontbinding van de huur
- Verhuurder kan de huurovereenkomst beëindigen en het gehuurde terugnemen wanneer:
- huurder zijn verplichtingen niet (tijdig of volledig) nakomt, tenzij dit te gering is voor ontbinding;
- huurder overlijdt, onder curatele wordt gesteld, surseance van betaling of faillissement aanvraagt, of onder de WSNP valt;
- verhuurder ontdekt dat hij de overeenkomst niet zou zijn aangegaan bij kennis van bepaalde omstandigheden.
- Huurder moet volledig meewerken aan teruggave van het gehuurde.
- Bij overlijden vóór aanvang van de huur wordt de overeenkomst ontbonden.
- Verhuurder is niet aansprakelijk voor schade aan huurder door deze ontbinding.
Artikel 17 – Klachten en Bemiddelingsregeling
- Klachten moeten volledig en tijdig worden gemeld bij verhuurder. Bij te laat klagen kan het recht op herstel vervallen.
- Als huurder ontevreden blijft, kan hij binnen zes weken na het ontstaan van het geschil terecht bij BOVAG Bemiddeling:
Adres: Postbus 1100, 3980 DC Bunnik – Tel: 0900-2692268 (€0,35/min).
De klacht moet gaan over uitleg of uitvoering van deze voorwaarden. Huurder kan ook direct naar de geschillencommissie.
Artikel 18 – Geschillenregeling
- Geschillen tussen particuliere huurders en verhuurders over de totstandkoming of uitvoering van de huurovereenkomst kunnen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Voertuigverhuur.
Adres: Postbus 90600, 2509 LP Den Haag – Bezoekadres: Bordewijklaan 46, 2591 XR Den Haag.
- De commissie behandelt een geschil alleen als de klacht eerst tijdig bij de verhuurder is ingediend.
- Een geschil moet binnen 12 maanden na de eerste klacht schriftelijk worden ingediend bij de commissie.
- Als huurder een geschil voorlegt aan de commissie, is verhuurder daaraan gebonden. Doet verhuurder dit, dan moet hij huurder eerst 5 weken de kans geven om in te stemmen, anders mag hij naar de rechter stappen.
- De commissie doet bindend uitspraak volgens haar reglement. Voor behandeling is een vergoeding verschuldigd. Het reglement wordt op verzoek toegezonden.
- Alleen de rechter of de Geschillencommissie is bevoegd om kennis te nemen van geschillen.
Artikel 19 – Nakomingsgarantie
- BOVAG staat garant voor nakoming van bindende adviezen door haar leden, tenzij de verhuurder binnen twee maanden het bindend advies aan de rechter voorlegt én dit door de rechter als onverbindend wordt verklaard.
- De garantie betreft maximaal €1000,- per geschil, tegen cessie van de vordering. Bij hogere bedragen ontvangt huurder €1000,- en kan hij het restant cederen aan BOVAG, die het dan namens huurder incasseert en doorbetaalt.
- Geen garantie bij vernietiging van het advies door de rechter. Bij faillissement of bedrijfsbeëindiging wordt maximaal €1000,- uitgekeerd, mits het geschil formeel tijdig bij de Geschillencommissie Voertuigverhuur is aangemeld.
Artikel 20 – Verwerking van persoonsgegevens
De persoonsgegevens op het huurcontract worden verwerkt door verhuurder als verantwoordelijke volgens de Wet Bescherming Persoonsgegevens. De gegevens worden gebruikt voor:
- het reageren op sancties en maatregelen (artikel 14);
- uitvoering van de overeenkomst en deze voorwaarden;
- serviceverlening en informatievoorziening;
- gepersonaliseerde aanbiedingen.
Huurder en bestuurder hebben recht op inzage, correctie en kunnen bezwaar maken tegen verwerking. Bij direct mailing wordt protest altijd gehonoreerd. Neemt verhuurder deel aan het ELENA-waarschuwingssysteem, dan kunnen persoonsgegevens daarin worden verwerkt, o.a. bij verduistering, wanbetaling of opzettelijke schade. BOVAG (Postbus 1100, 3980 DC Bunnik) is mede verantwoordelijk. Meer informatie op: www.bovag.nl/elena.
Artikel 21 – Toepasselijk recht
Op deze overeenkomst is Nederlands recht van toepassing, tenzij dwingend recht anders voorschrijft.
Aanvullende voorwaarden
- Voor het huren van een aanhanger wordt een borg van €100,- gevraagd. Deze wordt bij correcte teruggave contant terugbetaald.
- Voor elke annulering wordt €20,- incl. btw in rekening gebracht, ongeacht de periode of type aanhanger.
- Bij annulering binnen 24 uur voor aanvang wordt de volledige huursom in rekening gebracht.
- Bij een verkeersboete op de gehuurde aanhanger worden €15,- administratiekosten extra in rekening gebracht.